Stále spolu a hodně doma. Nejsme na to zvyklí. A do toho masírka, že je to dobrý čas obrátit se do sebe a užít si čas s rodinou.
Sociální pohoda
Období karantény nám přirozeně zasahuje do naší sociální dimenze. Jeden z faktů je, že jsme odděleni od našeho okolí. To může z dlouhodobějšího hlediska přispívat k psychické zátěži v podobě osamocení, které může vést k úzkostem až depresím. Dále jsme nuceni být v téměř neustálé přítomnosti s rodinnými příslušníky, s partnerem či spolubydlícími. To je změna, na kterou se musíme adaptovat, protože například ve chvílích napětí nemůžeme se jentak sbalit a odjet pryč. Je naši zodpovědností tedy pečovat o své mezilidské vztahy, které sdílíme s lidmi v karanténě pro své duševní blaho i ostatních. Dalším tématem jsou děti. Díky uzavřením všech škol a to i mateřských máme najednou děti oddané zcela ve své péči. Mnozí rodiče se zoufalí obracejí na pedagogy, psychoterapeuty či jiné odborníky a proto zde najdeme články zabývající se i touto problematikou.
Pro rodiče - jak se vyhnout ponorce doma?
Zatím jsme "zavření" doma "pár" dní, možná máme pocit, že vše dobře funguje a ponorka se nás určitě týkat nebude. Přesto je dobré si pár rad, jak předejít vzniku "ponorky", uvést☺
Doporučením, abychom v rámci společného soužití řešili to, co nám leze na nervy - např. skřípání zubů, praskání kloubů, se s dovolením věnovat nechci, je to velmi...
Volnočasové aktivity v době karantény
Tady můžeme být svědky, jak je lidská mysl vynelézavá a aby se vyhlo nudě a čas lépe utíkal, založila se dokonce facebookové skupina "koronápady" kde uživatelé sdílejí různé možnosti trávení volného času. Stejnojmenně vznikl i webový portál, který najdeme níže. Sekce jsou rozděleni například na - hudba, muzea, vzdělávání dospělých, děti/volný čas,...
Děti mívají obtíže uplatnit gramatická pravidla do písemného projevu, typický je snížený jazykový cit, vynechávají písmenka (zaměňují je), vynechávají háčky, čárky, interpunkci ve větách, spojují předložky se slovem, nedodržují hranice slov
Dysgrafie (dysgrafické obtíže) - projevuje se zhoršenou úpravou grafického projevu, dle intenzity se setkáváme až s nečitelným písmem, úpravou sešitů, obtíže se projevují např. i v rýsování, kreslení.
Psychohygiena při domácí výuce – děti s ADHD
Asi nejčastější stesky na FB vidíme od rodičů dětí s ADHD, vzdělávaných na druhém stupni. Hledají studenty, kteří by jim pomohli se vzděláváním dětí doma. U dětí na prvním stupni zůstala asi většina rodičů doma na ošetřovném, ale u starších dětí to tak být nemusí.
Psychohygiena při domácí výuce
Pandemie koronavirové infekce vyvolala kromě strachu a paniky mezi lidmi i "pandemii domácích úkolů" . Situace, která v dobré víře vznikla, a na které se podílejí učitelé, se opravdu jinak v některých případech nedá nazvat. Níže uvedené řádky jsou do určité míry určené učitelům a ředitelům, až teprve poté rodičům. Ale i tak věřím, že má text...
Domácí příprava předškoláků
Zápisy jsou za dveřmi, byť budou letos bez přítomnosti dětí (zatím dle rozhodnutí MŠMT), tak si ukažme, jak lze dobu, kdy "nuceně" zůstáváme s dětmi doma, efektivně využít.
Jak předcházet osamělosti v karanténě?
Možná, že jsme v době karantény mohli pocítit, že stejně na nás padla mírná deprese, i když jsme se snažili dodržet většiny zásad psychohygieny. Chodili jsme na procházky, cvičili, spali 8 hodin a stejně to na nás padlo. Jedno z možných důvodů může být pocit osamocení. Kdy naposled jsme viděli naše přátele? Byli jsme zvyklí každý víkend spolu...